Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

OOM: nieuw perspectief voor mechanisatietechniek met alternatieve energie

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hanneke Tax, donderdag 23 juni 2022
106 sec


Opleidings- en ontwikkelingsfonds OOM onderzocht gevolgen energietransitie voor scholing land- en tuinbouwmechanisatie

Nederland wil het gebruik van fossiele brandstoffen uitfaseren. Deze brandstoffen worden ook gebruikt in machines voor de (land-)bouw en intern transport. Opleidings- en ontwikkelingsfonds OOM en branchevereniging Fedecom lieten onderzoeken hoe bedrijven en werknemers geraakt zullen worden door de energietransitie en wat er gedaan moet worden om het huidige en toekomstige personeel op deze veranderingen voor te bereiden.

Illustratie van het OOM/Fedecom-rapport
Illustratie van het OOM/Fedecom-rapport

Op de jaarvergadering van Fedecom werden de resultaten van dat onderzoek gepresenteerd door onderzoeker Ube van der Ham. Uit zijn onderzoek blijkt dat in de marktsegmenten voor de bouw en een deel van de markt voor groenbeheer, de energietransitie zal worden afgedwongen door overheidsregels. De overheid speelt daarbij ook als opdrachtgever nog een belangrijke rol door in aanbestedingen te eisen dat met zo min mogelijk uitstoot gewerkt wordt. In de landbouw en het resterende deel van de groenvoorzieningen, blijft diesel voorlopig toegestaan.

Elektriciteit en waterstof worden financieel aantrekkelijker

Het wordt echter op zeker moment financieel aantrekkelijk om over te stappen op alternatieven. Zeker bij een boer of tuinder die zelf elektriciteit en waterstof kan produceren, kan het voordelig worden om te kiezen voor schone aandrijving.


Gevolgen voor bedrijven

Voor de Fedecom-leden heeft dat flinke gevolgen. Er is nieuwe kennis nodig om te kunnen werken met grote elektrische vermogens en waterstof. Voor de meeste bedrijven hoeft dat geen probleem te vormen, omdat zij nu ook al gewend zijn om met complexe machines te werken. Een grotere uitdaging ligt bij organisatorische aanpassingen die nodig zijn om te voldoen aan alle normen voor veilig werken. Bovendien moeten bedrijven opnieuw kijken naar de manier waarop zij geld verdienen, omdat een deel van de werkplaatsomzet wegvalt.


Goedkoper dan diesel

Fedecom directeur Gerard Heerink ziet ook duidelijke kansen voor zijn leden: 'Deze ontwikkeling kan de markt van machines een nieuwe impuls geven. Bij kleinere machines zien we nu al dat elektrische aandrijvingen goed verkocht worden. Elektriciteit is goedkoper dan diesel, en die besparing rechtvaardigt de keuze voor een hoger aanschafprijs van machines.'


Bijscholing

Directeur Erik Yperlaan van OOM ziet een flinke bijscholingsopgave voor de sector, maar is optimistisch over de slaagkansen: 'Het gaat hier om ongeveer 16000 werknemers, inclusief kantoorpersoneel. In onze cijfers zien we dat elk jaar ongeveer een kwart van de werknemers een bijscholingscursus volgt. Ook bij de werkgevers staat scholing hoog op de agenda."
Ook Heerink ziet dat de Fedecom-leden serieus werk maken van bijscholing: "In het overleg tussen individuele fabrikanten, importeurs en dealers komt het onderwerp ook op de agenda. Van een dealer wordt verwacht dat hij zijn personeel op een veilige manier laat werken. Een importeur wil eigenlijk niet meer leveren als de veiligheid niet gegarandeerd is. Importeurs vragen daarom dat het personeel bij dealers alle benodigde kennis en certificaten heeft. Importeurs en fabrikanten organiseren daarom zelf ook trainingen. Ik verwacht dat bijscholing in de toekomst steeds vaker onderdeel zal zijn van dealercontracten."


Download

Klik hier om het onderzoek te downloaden.

OOM en Fedecom

OOM is het scholingsadviesbureau van de sociale partners in de metaalbewerking. Bij OOM zijn ruim 14.000 bedrijven met ongeveer 155.000 werknemers aangesloten.
Fedecom is de branchevereniging van fabrikanten, importeurs en dealerbedrijven in techniek t.b.v. de agrosector, het groenbeheer en interne bedrijfslogistiek. Fedecom kent ca. 1000 leden, die gezamenlijk werkgelegenheid bieden aan 16.500 medewerkers.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER