Griffioen besteedt het oppotten van planten volledig uit |
|
|
|
|
| 163 sec |
Oppotbedrijf verwerkt tot wel 300.000 potten per week
Na een al jarenlange samenwerking tekenen Oppotbedrijf.nl en Griffioen Wassenaar BV een nieuwe overeenkomst voor vijf jaar. Jaarlijks verzorgt Oppotbedrijf.nl op locatie het oppotten van de totale productie van Griffioen. Arie Ravensbergen en Martin Vermeer vertellen over het waarom en natuurlijk het hoe in de dagelijkse gang van zaken.
Arie Ravensbergen (links) en Martin Vermeer tekenen voor opnieuw vijf jaar samenwerken |
Arie Ravensbergen is hoofd teelt bij Griffioen Wassenaar en verantwoordelijk voor de kwekerijen. Het kwekerijbedrijf heeft een totale oppervlakte van 7 hectare waarvan 2,5 hectare overdekt. Griffioen teelt alleen vaste planten, die op drie locaties worden geproduceerd. De planten gaan naar tuincentra en zijn bestemd voor de inrichting van de openbare ruimte. Er werken jaarrond 25 mensen en in het seizoen loopt dit aantal op tot 65. Ravensbergen vertelt: 'Wij werken al meer dan vijftien jaar met oppotbedrijven. In 2015 kwamen wij in contact met Oppotbedrijf.nl. Wij wilden dit vaste onderdeel van de bedrijfsvoering volledig uitbesteden aan een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Zodat we in het seizoen, wanneer we vooral bezig willen en moeten zijn met het afleveren van de planten, ontlast worden van het oppotten. Zo organiseren we binnen Griffioen een ontlasting van arbeid.'
Van één naar twee naar robotisering
'In 2015 zijn we gestart met één machine en die stond destijds op onze locatie,' vertelt Martin Vermeer, directeur van Oppotbedrijf.nl. 'De karren met planten kwamen onze kant op. Logistiek bleek dit niet optimaal, waardoor we al korte tijd later onze machine installeerden bij Griffioen op het bedrijf. Deze ene machine werd al vlot uitgebreid met een tweede machine op een andere locatie.' Om de grote hoeveelheid planten goed te kunnen verwerken, is aan de lijn een robot toegevoegd en deze automatisering wordt in de toekomst verder uitgebreid.'
|
'Elke plant die wij verkopen, is door Oppotbedrijf.nl opgepot'
| |
|
| Griffioen kan vertrouwen op een vaste ploegleider van Oppotbedrijf.nl |
|
|
'Het is voor Griffioen heel belangrijk dat wij in de maanden maart en april slagkracht hebben om veel jonge productie erin te krijgen, om zo aansluiting te houden met de productie van het jaar daarvoor,' legt Ravensbergen uit. 'De afgelopen jaren zaten wij tegen de grens aan van wat er per week geproduceerd kan worden. Door deze automatiseringsslag zijn die grenzen wat verlegd, waardoor wij in die belangrijke weken meer planten kunnen maken. Door de robot kunnen we bijna een verdubbeling van de productie maken. Griffioen kiest er heel bewust voor om deze werkzaamheden niet zelf op te pakken, omdat dit werk heel erg de verkoopwerkzaamheden kruist. Elke plant die wij verkopen, is dus door Oppotbedrijf.nl opgepot.'
Continu door
'Wij zijn blij dat wij deze werkzaamheden voor Griffioen kunnen uitvoeren,' zegt Vermeer. 'Griffioen is een gerenommeerd bedrijf en als wij, zoals we nu gedaan hebben, ons voor vijf jaar aan elkaar kunnen verbinden, dan is dat voor beide bedrijven goed.' In de praktijk betekent dit dat medewerkers van Griffioen de juiste potten en planten aanleveren bij het team van Oppotbedrijf.nl. De voorvrouw van de kwekerij werkt samen met de ploegleider van Oppotbedrijf.nl. In afstemming zorgt zij voor aanvoer van de planten, potten in P11-formaat en in vier kleuren, trays, etiketten en grond. De oppotploeg kan zo continu door. De planten worden opgepot, krijgen een etiket en een plantenpaspoort en worden vervolgens naar de juiste plek getransporteerd. Een team van Oppotbedrijf.nl bestaat gemiddeld uit drie tot vier personen: een operator voor het bedienen van de machine, iemand die de potten in de trays zet en tot slot worden de gevulde trays door een medewerker op het containerveld of in karren weggezet. 'Wij zitten nu in de eerste fase van de automatisering,' legt Vermeer uit. 'Het plaatsen van potten in de trays en het wegbrengen van de gevulde trays wordt in de fasen 2 en 3 geautomatiseerd. Dat zijn ambities voor de toekomst.'
Stapsgewijs robotiseren
'We hebben bewust gekozen voor een stapsgewijze invoering, omdat wij in het hoogseizoen tot wel 300.000 planten per week aanbieden. Dan kun je geen opstartproblemen hebben,' stelt Ravensbergen. 'Maar alhoewel we rekening hielden met opstartproblemen, waren deze er amper. Ik ben onder de indruk van de prestaties.' Dat wordt door Vermeer beaamd: 'De robot is van TTA. Ik heb dat bedrijf bezocht en hun aanpak is uniek. Elk elementje, hoe klein ook, wordt door henzelf gemaakt. Dat uit zich in de soepele opstart. En in de werking daarna, natuurlijk.'
| De opstart van de nieuwe robot verliep soepel |
|
|
'In vergelijking met allerlei andere producenten van vaste planten is Griffioen best een uitzonderlijk bedrijf, omdat wij ten eerste een heel breed assortiment produceren en daarnaast werken wij met schoven,' legt Ravensbergen uit. 'Wanneer wij van een soort 50.000 planten maken, doen we dat bijvoorbeeld in vijf keer, omdat wij gedurende het hele seizoen een bepaalde versheid van het product aan de klant willen kunnen leveren. Dit maakt het voor de oppotploeg bewerkelijker qua uitzetten; zij potten hier niet de hele dag door dezelfde plantsoort op. Bovendien hebben wij verschillende vormen van uitgangsmateriaal. Daarom is het prettig dat in principe altijd dezelfde ploegbaas en zo veel mogelijk hetzelfde team hier aan het werk is.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|