Green Retail Awards voor Agastache 'Agapk' (Beelicous Pink) en Naturosa |
|
|
|
|
| 90 sec |
Beste Nieuwigheid en Beste Markinnovatie Plantarium|Groen-Direkt 2024
Agastache 'Agapk' (Beelicous Pink) en Naturosa hebben tijdens de najaarseditie 2024 van Plantarium|Groen-Direkt de Green Retail Award gewonnen. De Green Retail Awards worden uitgereikt in drie categorieën: Beste Nieuwigheid, Beste Marktinnovatie en Bezoekersfavoriet. Elke categorie kent één winnaar. De Bezoekersfavoriet wordt door de beursbezoekers gekozen en aan het einde van de beurs bekend gemaakt.
Rechts op de foto veredelaar Rob van der Voort. Foto: Rolf van Koppen |
Beste Nieuwigheid
Vitroflora Grupa uit Dobrcz (Polen) heeft met de inzending Agastache 'Agapk' (Beelicous Pink) in de categorie Beste Nieuwigheid de Green Retail Award gewonnen. Het licentiebeheer van deze cv wordt gedaan door Plantipp voor veredelaar Van Hemert & Co. Agastache 'Agapk' (Beelicous Pink) is een zeer rijkbloeiende cultivar met grote, roze bloemaren die fraai afsteken tegen de donkerroze kelkjes. Het zijn mooie, gezonde volle planten die netjes gepresenteerd staan, aldus de jury.
Meer goud
Naast de beste nieuwigheid werden nog twee planten bekroond met een gouden medaille: Hydrangea paniculata 'LC NO21' (Groundbreaker Blush) ingezonden door Alex Schoemaker Living Creations uit Boskoop en Weigela florida 'Floraclar' (Bubbly Wine) ingezonden door Valkplant uit Hazerswoude-Dorp. Verder zijn vier planten met een zilveren en dertien planten met een bronzen medaille bekroond. De inzendingen voor Beste Nieuwigheid zijn beoordeeld door de onafhankelijke en deskundige jury van de Koninklijke Vereniging voor Boskoopse Culturen. Voor deze keuring waren 42 planten aangemeld, uiteindelijk zijn er 35 planten gekeurd.
Beste Marktinnovatie
In de categorie Beste Marktinnovatie was de Green Retail Award voor Naturosa® van Meer Plant uit Meer (België). De jury was zeer te spreken over alle inzendingen en unaniem over Naturosa. 'Dit concept heeft een goed verhaal dat scoort op vele domeinen: biodiversiteit, gebruiksgemak, veenarm en ziekteresistentie. Binnen het concept zijn meerdere sterke soorten beschikbaar en dit breidt zich nog uit. Een sterk punt is dat het promotiemateriaal in samenspraak kan worden ontwikkeld', aldus de jury.
In totaal werden er 14 inzendingen beoordeeld. De tweede plaats was voor CO2-Tree van Van Oploo Tuinplanten uit Bavel. Hierover zei de jury: 'Hoewel de Paulownia geen nieuw product is, krijgt het door het CO2-thema weer een relevante boodschap. Het thema is actueel, maar de markt voor dit nicheproduct is beperkt.' De derde plaats was voor Fargesia One Boo van Plant Select uit Rijckevorsel (België). 'Het concept One Boo benadrukt de verschillende kleurenvariaties in het assortiment bamboe. Het ontwikkelde promotiemateriaal is duidelijk en transparant en maakt het voor de consument duidelijk voor welke toepassing het product geschikt is', aldus de jury.
De jury voor Beste Marktinnovatie bestaat uit vertegenwoordigers van internationale retailers uit Scandinavië, Oostenrijk, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Nederland. De juryleden zijn allen verantwoordelijk voor de inkoop van buitengroen. Het winnende concept wordt in 2025 opgenomen in het assortiment van de Scandinavische retailorganisatie Plantagen.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|