Loket voor oneerlijke handelspraktijken |
|
|
|
|
 |
| 40 sec |
LTO roept telers op om melding te doen
Coöperaties en telersverenigingen, maar ook boeren en tuinders kunnen sinds 1 november misstanden in de handel aangeven via een speciaal loket bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt) en vanaf 1 januari 2022 bij de Geschillencommissie.
| Misstanden moeten bij twee loketten gemeld worden |
In de handel krijgen ze daarmee een stok achter de deur tegen misstanden door grote afnemers in de markt. Er komt geen actieve handhaving. Men moet zelf aan de bel trekken bij beide instanties.
LTO moedigt iedereen aan om dit ook te doen. LTO-voorzitter Sjaak van der Tak: 'Trek aan de bel bij misstanden door een afnemers. Bijvoorbeeld bij annulering van een bestelling op te korte termijn of overschrijding van de betalingstermijn. Want zonder aangemelde klachten, verandert er niets!'
De melding moet bij zowel de ACM als de Geschillencommissie gedaan worden. Deze twee loketten hebben ieder een eigen rol. De ACM legt een boete op bij overtredingen. De Geschillencommissie is er om bij een klacht te werken naar een schadevergoeding of andere oplossing tussen leverancier en afnemer.
Gehele EU
Dankzij LTO zijn niet enkel voedselleveranciers, maar wordt ook de handel met sierteeltproducten beschermd. Deze wetgeving geldt in de gehele EU. Dus ook klachten over afnemers die vanuit het buitenland niet netjes handelen kunnen gemeld worden.
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|